مقاله

  • ۰
  • ۰

تشخیص خودروی مناسب از طریق آگهی

 

 

در گذشته افرادی که قصد خرید خودرو داشتند، از راهنمایی دوستان و آشنایان و به‌طور کل از گزینه‌های محدودی شامل آگهی‌های درج شده پشت شیشه خودروها، مراجعه مستقیم به بازارهای محلی یا نمایشگاه‌های خودرو کمک می‌گرفتند. اما امروزه با کمرنگ شدن نقش گزینه‌های فوق، بیش از ۸۰% معاملات ماشین و انتخاب خودروی مورد نظر، در فضای مجازی، اپلیکشین‌های متنوع، صفحات اینستاگرام و سایت‌های مختلفی مانند دیوار، شیپور و باما به‌صورت آنلاین انجام می‌شود..

در نتیجه در این شرایط با وجود روند صعودی تعداد افراد سودجو و متقلب در فضای مجازی، در ادامه این مقاله قصد داریم به ذکر چند نکته‌ی بسیار ضروری برای اعتبار سنجی آگهی‌های درج شده در این سایت‌ها بپردازیم. 

 

 

اگرچه نمی‌توان الگوی مشخص و بدون نقصی به‌منظور تفکیک فروشندگان واقعی از دلالان در فضای مجازی تعریف نمود؛ اما با در نظر گرفتن چند نکته و نیز چند پرسش از صاحبان آگهی، می‌توان به نتایج مطلوبی جهت تفکیک تقریبی این دسته از افراد دست یافت.

به طور معمول افرادی که در آگهی‌ها به تشریح تمام جزئیات و ویژگی‌های خودرو پرداخته و اطلاعات کاملی ارائه می‌دهند، تا حدودی قابل اعتماد هستند اما در غیر این‌صورت اگر خریدار در آگهی با هر یک از موارد زیر مواجه شود، باید احتیاط و دقت بیشتری صرف نماید چرا که اکثریت اوقات موارد زیر شک برانگیز هستند.

موارد مرتبط با تصاویر درج شده از خودرو در آگهی

آگهی‌هایی که بدون هیچ عکسی از خودرو درج می‌شوند؛

این مورد شامل دو حالت است؛ 

حالت اول: فروشنده آگاهانه و عمدی برای تحریک کنجکاوی خریداران عمل نموده است.

حالت دوم: فروشنده ناآگاهانه و بدون اطلاع از اصول اولیه درج یک آگهی استاندارد در صفحات مجازی و سایت‌ها، دست به این عمل زده است.

آگهی‌هایی که‌ با عکس‌های بسیار جذاب و هنری از خودرو درج می‌شوند؛

می توان گفت در بیشتر موارد، آگهی درج شده به دلیل جلوه‌ی هنری و افکت‌های اعمال شده بر روی عکس خودرو، مشکوک و نگران‌کننده است. 

به‌طور کلی به تمامی خریداران به تأکید توصیه می‌شود که بر اساس تصاویر متنوع درج شده در آگهی‌ها، عجولانه تصمیم نگیرند و جهت کسب اطمینان بیشتر، به کمک یک کارشناس فنی خودرو یا مکانیک جهت بازدید خودرو در محل اقدام فرمایند چرا که در برخی از موارد عکس‌های درج شده از خودرو با واقعیت مطابقت ندارد. 

 

 

آگهی‌هایی که با خط تلفن اعتباری درج می‌شوند؛

در این حالت آگهی‌هایی که با خطوط تلفن اعتباری به خصوص با کدهای جدید درج می‌شوند نیز قابل اعتماد نیستند. البته لازم به ذکر است که این مورد در ارتباط با تمام آگهی‌ها صدق نمی‌کند و تنها جهت اینکه خریداران نسبت به این آگهی‌ها توجه بیشتری نمایند، تأکید شده است. 

اهمیت مکالمات تلفنی

در پاراگراف‌های قبلی، موارد اول تا سوم نکات قابل توجه در هنگام مشاهده‌ آگهی فروش خودرو بوده اما پس از این مرحله، تماس تلفنی بین خریدار و صاحب آگهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که در حین تماس تلفنی با توجه به نحوه صحبت افراد و نیز توسط چند پرسش چالش برانگیز، می‌توان تا حدودی یک فروشنده واقعی را از یک فرد متقلب و سودجو تشخیص داد.

چنانچه خریداران خودرو در حین تماس تلفنی با جملات و عبارات نامتعارف از سوی درج کننده‌ی آگهی مواجه شوند، باید به صحت آگهی مربوطه شک کنند. به عنوان مثال ممکن است فروشنده در تماس اول خیلی با خریدار راحت صحبت کرده یا به اصطلاح با وی خیلی گرم بگیرد یا با تعریف و تمجیدهای بیش از حد از خریدار سعی کند حواس وی را از موضوعی منحرف کند و یا با بی حوصلگی زیاد جواب خریدار را بدهد به طوری که اینطور برداشت شود که تمایلی به فروش خودرو ندارد یا در حال دادن امتیاز زیادی به خریدار است. 

بنابراین در این مکالمه با طرح سؤالاتی به شرح زیر از جانب خریدار می‌توان تا حدودی به میزان صداقت و نیت باطنی فروشنده پی برد. 

سوال اول: خودروی آگهی شده چه مدت در دست صاحب آگهی بوده و با آن رانندگی کرده است؟

اگر پاسخ این سوال از جانب صاحب آگهی، بازه‌های زمانی کوتاه مدت (مانند ۶ ماه و کمتر) باشد، اغلب می‌توان احتمال داد که شغل این فرد معامله‌گری خودرو (کاسب!) است.

سوال دوم: آیا خودروی مورد نظر به نام صاحب آگهی است یا خیر؟

اگر پاسخ به این سوال از سوی صاحب آگهی منفی باشد، اعتبار این آگهی نیز مشکوک است. 

سوال سوم: آیا خودروی مورد نظر رنگ شدگی دارد یا خیر؟

به طور معمول فروشنده خودرو از وضعیت سلامت بدنه و فنی خودروی خود آگاهی دارد و اگر در این خصوص در تماس تلفنی از طرف وی اطلاعاتی به خریدار داده نشود، فروشنده در طول مکالمه با شک و مکث های متعدد صحبت کرد و یا عباراتی نظیر «من خیلی نمی دانم و خودتان کارشناس رنگ خودرو بیاورید!» یا «من هم با همین وضعیت خودرو را خریدم!» بیان شد، لازم است با احتیاط بیشتری عمل شود.

 

 

در این موارد خریدار بهتر است عنوان کند که «من قصد دارم همراه با یک کارشناس سلامت خودرو برای بازدید خودرو بیایم و لازم است تا هزینه کارشناسی خودرو پرداخت کنم» که در اینجا اگر فروشنده حرف خود را به طور کلی تغییر دهد، این معامله تا حد زیادی قابل اعتماد نیست. در نتیجه برای بررسی صحت پاسخ این سوال از سوی صاحب آگهی، توصیه می‌شود که بی شک جهت بازدید خودرو در محل به کمک کارشناسان متخصص در این زمینه اقدام شود.

سوال چهارم:چه مدت زمانی از بیمه خودرو باقی مانده است و چند سال تخفیف دارد؟

اگر صاحب آگهی، مالک اصلی خودرو و فروشنده واقعی باشد، باید به راحتی هر نوع سوالی در ارتباط با بیمه خودروی مورد نظر را به‌طور واضح پاسخ بدهد.

لازم به ذکر است تمام موارد یاد شده در بالا، نسبی بوده و این احتمال وجود دارد که صاحب آگهی با وجود شرایط ذکر شده، یک مصرف‌کننده و فروشنده‌ واقعی باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم به تشریح یک نکته بسیار مهم و کلیدی بپردازیم که خریداران محترم باید به این نکته در هنگام مشاهده آگهی و مکالمه تلفنی با صاحبان آگهی، توجه ویژه‌ای نمایند:

این امکان وجود دارد که گاهی اوقات خریدار خودرو در بین آگهی‌های مختلف در سایت، با یک آگهی با شرایط بسیار مناسب و باورنکردنی (هم از جهت ویژگی‌های ظاهری و فنی خودرو و هم از جهت قیمت) مواجه شود و در این‌صورت به سرعت جهت بازدید خودرو با شماره‌های درج شده در آگهی تماس بگیرد، اما در این مکالمه صاحب آگهی به‌وسیله بهانه‌های واهی مانند «الان در سفر هستم و یک یا دو روز آینده می رسم» و یا «به علت وضعیت شغلی الان نمی توانم برای بازدید خودرو با شما زمانی را هماهنگ کنم»، مدام زمان بازدید را به روزهای آینده موکول کند.

متأسفانه صاحبان کلاهبردار این آگهی‌ها قصد دارند با ترفندهای مختلف، خریدار را تحریک به پرداخت بیعانه کنند و به این ترتیب از افراد زیادی بیعانه دریافت کرده و پس از مدتی نیز خط تلفن خود را از دسترس خارج می‌کنند. 

این دسته از آگهی‌ها، زنگ خطری جدی برای خریداران محسوب می‌شوند چرا که به‌طور معمول افرادی که قصد فروش خودرو دارند، پس از درج آگهی در وبسایت ها یا اپلیکیشن های درج آگهی، از تماس مشتری استقبال کرده و جهت بازدید خودرو و انجام کارشناسی ماشین همکاری می‌نمایند.

در نهایت به قیمت های نامتعارف شک کنید چرا که امروزه به تقریب می توان گفت با کمک گرفتن از اینترنت، اغلب فروشندگان قیمت حدودی خودروی خود را می دانند و آگهی با قیمت های خیلی ارزان یا خیلی گران، ممکن است محل سوء استفاده احتمالی باشد. 

 

 

با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، به تأکید توصیه می‌شود که تحت هیچ شرایطی پیش از بازدید خودرو، بازدید سند و نیز بررسی تمام جوانب فنی خودرو (به کمک یک کارشناسی قیمت خودرو به همراه مکانیک قیمت گذاری خودرو) با پرداخت پیش‌پرداخت موافقت نکنید.

گاهی اوقات ممکن است خریدار خودرو را بازدید کند اما در زمان معامله، برای خودرویی متفاوت با خودروی بازدید شده قرارداد خرید خودرو  (قولنامه) نوشته شود.

به‌منظور جلوگیری از این رخداد، توصیه می‌شود اگر تا قبل از معامله نهایی، خودروی مورد نظر در اختیار فروشنده است؛ در فرآیند بازدید از خودرو توسط خریدار ضمن نشانه‌گذاری‌های ظاهری، از سند خودرو و کیلومتر شمار آن عکس‌هایی جهت تطبیق خودرو در روز معامله ثبت شود.

این مورد نیز یکی دیگر از انواع کلاهبرداری‌ها در معاملات خودرو بوده که به تازگی بسیار رایج شده است.

 

تولید محتوا: محمدجواد صبور

نگارش: یاسمن یوسفی

بازبینی و تنظیم: معید حمیدی

 

  • ۹۹/۱۰/۱۱
  • نسترن نیک نفس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی